Når det drejer sig om salgs-og marketingsværktøjer, er et whitepaper ikke til at komme udenom. Det har til formål at generere salgsleads, oplyse om produkter og ydelser samt fremføre business cases. Dog kan det være svært at skrive et godt whitepaper, hvis du ikke har prøvet det før.

Derfor får du her 3 gode råd til, hvordan du gør.

Hvad er dit budskab?

Det mest almindelige whitepaper er et, der præsenterer forretningsfordele og udlægger detaljer om tekniske fordele. Det er således et meget stærkt markedsføringsværktøj, som kan assistere beslutningstagere i valget om en løsning frem for en anden.

Når du skriver et whitepaper, skal du først beslutte dig for, hvilket budskab det skal kommunikere til læseren. Drejer det sig om et teknisk problem, der skal præsentere en teknisk løsning? Er budskabet et salgsargument om, at I er effektive eller billige?

Ofte tager det tid og energi at lægge sig fast på et budskab, men det er nødvendigt, for at interessenterne bliver tilfredse.

Hvem er målgruppen?

Hvem henvender dit whitepaper sig til? Potentielle købere, investorer, udviklere, nuværende kunder eller måske analytikere? Det er vigtigt at vide.

Forskellige målgrupper har forskellige ønsker og prioriteter, og ofte er det ikke muligt at henvende sig til alle i samme whitepaper.

Når du har identificeret målgruppen, er det en stor fordel at fokusere på dens behov. Udgangspunktet for skrivningen bør være, hvilke udfordringer dit produkt kan løse.

Hvordan skal læseren handle?

Et godt whitepaper efterlader ingen tvivl hos læseren om, hvordan vedkommende skal handle. Du skal således informere og overtale, så læserne får følelsen af at drage egne konklusioner. Konklusionerne skal lede dem i retning af dine ydelser eller produkter.

Inden du begynder at skrive, skal du derfor beslutte, hvad læseren skal gøre efter at have læst ditwhitepaper.