Januar er højsæson for fejlslagne nytårsforsæt. “Jeg skal leve sundere” er et populært nytårsforsæt, men det er også utroligt upræcist. Skal du gå 10.000 skridt om dagen, begynde at spise vegansk, melde dig ind i fitness eller bare droppe sukkeret i kaffen?

Læg en stærk slagplan

Jo mere ambitiøst nytårsforsættet er, des større er risikoen for hurtigt at miste motivationen. Lav i stedet en mere konkret plan, som har nogle forskellige punkter, der kan blive inkorporeret hen ad vejen – og så simpelthen tage ét punkt ad gangen. Hvor i dit liv, vil du gerne leve sundere – identificer de usunde vaner, du gerne vil sløjfe – og hvordan vil du ændre det?

Lav en liste

Sådan en liste kan komme til at se nogenlunde således ud:

  • Familien skal være mere fysisk aktive
  • Familien skal være mere sammen
  • Der skal lægges en ugentlig madplan
  • Der skal være salat til maden hver dag
  • Der må kun spises slik fredag og lørdag
  • Jeg skal stoppe med at ryge

Inddel i mindre bidder

Det er en ordentlig mundfuld, hvis det hele skal ske på én gang. Som du kan se er nogle af punkterne også lidt fluffy da ord som “mere” og “mindre” er meget subjektive. Så her skal du nok tilføje nogle underpunkter. Måske “Hele familien skal cykle en tur hver uge” – så slår du også to fluer med ét smæk.

Trænger cyklerne til lidt omsorg, inden I kan komme ud på asfalten, så smut forbi https://ecykelhjelm.dk/, hvor du kan finde både cykellygter, -låse, -kurve, tilbehør og reservedele til cykler. Og naturligvis cykelhjelme. 

Du kan købe en babycykelhjelm, så familiens mindste også kan komme med på cykeltur, eller MTB hjelme, hvis familien skal prøve kræfter med offroad kørsel – måske gennem skoven? Det kan også være, I bare skal begynde at cykle i skole og på arbejde.