Er du også blevet træt af at høre flosklen om at ’et billede siger mere end 1000 ord’? Selvom du sikkert har hørt den 1000 gange før, så bliver den gentaget igen og igen fordi det passer. Det gælder ikke mindst på internettet, hvor altid går utroligt stærkt. Hvad bliver du selv fanget af i dit feed på Facebook? Et opslag med 1000 velmenende og interessante ord, eller et interessant billede?

Hvis du gerne vil have succes med online markedsføring, er det en rigtig god idé at benytte billeder. Vil du vide hvordan du får fat i de fedeste billeder, som kan benyttes helt gratis, så kan du med fordel besøge denne blog som har et spændende indlæg om brug af billeder.

Hvilke billeder fungerer bedst?

Det kan være meget svært at vurdere, hvilken slags billeder, der fungerer bedst. Det kommer nemlig helt an på konteksten. Har du f.eks. en madblog, er det vigtigt at du kan vise flotte billeder af dine retter, men det kan også have stor betydning, at man kan se, at det faktisk er dig, der har taget billederne.

Billederne skal passe til konteksten, så hvis der er tale om en personlig blog, går det ikke noget at billederne ligner, at de er taget af dig (en amatør) – altså hvis du ikke har en blog om fotografi (her vil det være vigtigt at billederne ser professionelle ud, selvom du i virkeligheden er amatør).

Dine læsere følger sikkert din blot fordi det er dig, der skriver på den, og den personlige vinkel må gerne smitte af på fotografierne. Dermed ikke sagt at billederne skal være i ringe kvalitet. Det skal de selvfølgelig ikke. Men de behøver heller ikke være taget af en professionel fotograf.

Hvordan finder du billeder?

Det er naturligvis fantastisk, hvis du selv har mulighed for at tage billeder til din blog eller hjemmeside. På denne måde får du nemlig unikt indhold, med præcis den vinkel, du ønsker. En blog må gerne være lidt mere autentisk, så her kan det være ok med dårligere kvalitet, men på en (virksomheds)hjemmeside, er det vigtigt at billederne er gode, så din virksomhed fremstår professionel.

Der findes heldigvis mange muligheder for at finde gratis billeder rundt på nettet. Men det er også en fælde, for billeder fra de store (gratis) udbydere bliver brugt flittigt på internettet – måske også af din konkurrent.

Vær kritisk når du vælger billeder

Vær også kritisk, når du skal vælge billeder. Selvom motivet er godt (skarpt og med godt blikfang) så tænk over hvad billedet fortæller. Mange af disse gratis ’stockphotos’ stammer ikke fra Danmark, og skal billedet bruges i en dansk kontekst, risikerer det at se kunstigt ud.    

Skal du bruge billedet af en bil, så vil nummerpladen ofte afsløre, hvor bilen er fra. Det betyder dog ikke så meget. Men hvor kører bilen rundt, eller hvor er den parkeret? Arkitektur og landskab kan hurtigt afsløre om noget (i teorien) kunne være taget i Danmark, eller om det ligner et forstadskvarter udenfor en amerikansk storby.

Det er ikke sikkert at dine brugere / kunder tænker over disse detaljer, men vælger din konkurrent et bedre / mere retvisende billede, er han/hun nok bedre stillet i forhold til at lokke kunder i butikken. Derfor: Tænk over motivet og overvej om det kan sende forkerte signaler…