Det kan være altafgørende for mange B2B-virksomheder, at de formår at tilpasse dig og omfavne den digitale transformation for at forblive konkurrencedygtige og drive vækst. Den digitale transformation kan blandt andet indebære en omfattende omstrukturering af forretningsprocesser og implementering af ny teknologi for at udnytte de fordele, som digitaliseringen tilbyder.

Traditionelt set har B2B-handel været præget af manuelle processer, papirbaserede transaktioner og personlige interaktioner, men det har digitaliseringen ændret radikalt.

I dag forventer mange B2B-købere, at de kan bestille online i stedet for den traditionelle B2B-handel. Dog forventer de fortsat den samme gode service og evt. rabataftaler. Det stiller store krav til B2B-virksomhedernes webshops, der skal kunne håndtere flere forskellige købere og aftaler.

Webshop gearet til B2B-indkøbsprocessen

Når en B2B-virksomhed skal have en webshop, er det vigtigt, at den er gearet til hele købsrejsen for deres kunder. Det stiller derfor krav til intelligente søgefunktioner, der letter kundernes navigation på webshoppen samt gode filtreringsmuligheder.

Derudover er det også vigtigt, at der er en personlig tilpasning, så kunderne fortsat har en oplevelse af en personlig service, selvom den er flyttet online.

Derfor er det heller ikke lige meget, hvad B2B-virksomhederne får udviklet deres webshop i. Nogle webshop CMS er særdeles velegnet til B2B-handel, eksempelvis Prestashop. Med Prestashop får man foræret en lang række forskellige funktioner, som i høj grad er velegnet til B2B-salg. Derfor kan det også være en god idé at finde en professionel samarbejdspartner, der er vant til at udvikle webshops i Prestashop, og som også har kompetencerne til at kunne udvikle nye udvidelser til webshoppen, hvis der er behov for det.

Automatisering af forretningsprocesser

Når man omfavner digitaliseringen i B2B-handel, bliver der rig mulighed for også at automatisere en lang række forretningsprocesser. Når kunderne bestiller online, bliver der frigivet tid og ressourcer blandt de medarbejdere, der tidligere tog imod ordrer.

Digitalisering betyder typisk også, at der generelt opstår færre fejl – særligt tastefejl, og derudover kan produktiviteten øges.

Selvom digitaliseringen kan automatisere en række forretnings- og arbejdsprocesser, kan det også skabe nye arbejdsopgaver. Der stilles eksempelvis større krav til datahåndtering. Data kan analyseres med henblik på at forstå fx kundernes adfærd og behov bedre, og på den måde kan kundeforholdet styrkes gennem større forståelse og skræddersyede løsninger.

For at få en effektiv digital transformation, er der ofte behov for at integrere forskellige systemer i virksomheden. Det kan være systemer som ERP, CRM og e-handelsplatforme. Integrationer mellem disse systemer understøtter automatiseringen af forretningsprocesserne, og er fx med til at give en forbedret lagerstyring samt effektivitet i forsyningskæden generelt.

Opnå fleksibilitet gennem cloud-løsninger

En af de mange fordele ved digital transformation er, at det bliver lettere at skalere virksomheden op eller ned efter behov. Takket være cloud-teknologi og fleksible systemer er det muligt for virksomhederne hurtigt at tilpasse sig skiftende markedsforhold.

Der er ingen tvivl om, at cloudløsninger udgør en vigtig del i virksomhedernes digitale transformation – og ofte findes der konkurrencedygtige priser på disse cloudløsninger. Det betyder dog også, at jo flere cloudløsninger (og andre systemer), der er behov for, jo dyrere bliver den digitale transformation også. Det skal dog opvejes med alle de fordele og besparelser, som virksomhederne også kan opnå gennem den digitale transformation.

Én ting er dog sikkert. Digital transformation kan ikke længere ses som en mulighed for virksomhederne – det er en nødvendighed for de virksomheder, der ønsker at forblive konkurrencedygtige.